Opetukset

Kajaanin Syksy 2014

Syksy starttaa Kajaanissa 10.9. OPKOlle perinteikkäässä hengessä pitsalla!

Opiskelija-illat pidetään joko keskiviikko tästä eteenpäin Rajalähiössä, osoitteessa Sirkunkuja 3 C 20, klo 18.30

Tervetuloa!

Tämänmoista syksyllä luvassa:

10.9. Pizza-ilta
– Rentoa yhdessäoloa, tutustumista ja ennen kaikkea pizzaa.

17.9. Uncover-raamis
– Raamatun tutkiskelua Uncover materiaalin pohjalta.

24.9. Miksi olen kristitty?
– Keskustellaan identiteetin rakentumisesta ja kristittynä olemisesta.

1.10. Leffaa ja Poppareita
– Poppareita ja leffaa

08.10. Miten Raamattua luetaan?
– Keskustellaan Isosta Kirjasta, sen merkityksestä ja miten sitä voisi lähestyä?

15.10. Uncover-raamis
– Raamatun tutkiskelua Uncover materiaalin pohjalta.

22.10. Musiikki-ilta
– Lauletaan ja keskustellaan sivistyneesti musiikista.

29.10. Mikä on oikea tapa rukoilla?
– Pistetäänkö kädet ristiin vai väkevästi polvilleen?

05.11. Lautapeleilyä
– Rento ilta lautapelien merkeissä. Tuo omasi ja ystäväsikin.

12.11. Raamis (Uncover)
– Raamatun tutkiskelua Uncover materiaalin pohjalta.

19.11. Miksi seurakunta?
– Tekeekö sinullekin klo. 10 sunnuntaisin vähän tiukkaa?

26.11. Kysymysten ilta
– Pohditaan elämän kiperiä kysymyksiä.

03.12. Raamis (Uncover)
– Raamatun tutkiskelua Uncover materiaalin pohjalta.

10.12. Miksi puhuisin uskosta?
– Keskustellaan uskon merkityksestä ja lähetystyöstä.

17.12. Joulujuhla
– Katsomme toiveikkaasti kohti vapahtajan synttäreitä.

He tulivat täyteen Pyhää Henkeä

 

Helluntain tuttu teksti (Ap. t. 2) kuvaa opetuslapsijoukon istumassa yläsalissa. Tuo suhteellisen pieni joukko oli koolla meidän mittapuumme mukaan varsin vaatimattomassa huoneessa. He kuuntelivat opetusta, sillä rukoillessa seisottiin, mutta opetuksen aikana istuttiin. Kenties he lukivat helluntain tapahtumista. Israelin kansa oli pääsiäisenä kulkenut Punaisen meren poikki. 50 päivää tämän jälkeen Herra oli astunut pilvessä alas Siinain vuorelle. Samoin nyt Jumala tuli kansansa keskelle. Tässä oli todellisen Israelin jäännös, uusi Jumalan kansa, uusi pyhäkkö, jonka kaikkeuden Valtias täytti läsnäolollaan. Oulussa yliopiston yhteydessä on Pyhän Luukkaan kappeli. Tuon kappelin kirkkosali on mitä ilmeisimmin suunniteltu tämän Luukkaan helluntaitekstin pohjalta. Alttari on ikään kuin matalassa syvennyksessä, joka tuo mieleen yläsalin. Ehtoolliskaiteen yllä ovat katosta roikkuvat liekin muotoiset lamput, jotka kertovat Pyhän Hengen laskeutumisesta. Juuri näin Henki tänään tulee elävistä kivistä tehdyn temppelin keskelle alttarin ääressä; sanassa ja ehtoollisessa.

Helluntai oli myös maanviljelykseen liittyvä juhla. Silloin tuotiin Jerusalemin temppelissä Herralle uhriksi ensimmäiset ja parhaat osat juuri kerätystä viljasta. Näistä ”ensihedelmistä” alkukielessä käytetty sana voidaan kääntää tilanteesta riippuen ensiosaksi, uutisiksi, ensihedelmiksi tai esikoiseksi. Kristillisessä helluntaissa on kyse kahdenlaisista ensihedelmistä. Yläsalin opetuslapset ja tuona päivänä kastetut ovat ensimmäiset Jeesuksen työn hedelmät, ensimmäiset kirkon jäsenet. Toisaalta Pyhä Henki on alkaneen uuden luomakunnan ensihedelmä seurakunnalle.

Joka antaa, antakoon pyytettömästi (Room. 12:8)


Taloudellinen antaminen on eräs tapa osallistua Jumalan työhön. Jumala tekee kyllä työtään tässä maailmassa. Hän antaa sateen ja paisteen, ruoan ja juoman, kengät ja vaatteet, jne. Mutta sinä saat osallistua Jumalan töihin. Antaminen on hengellistä työtä. Se voi tarkoittaa omastaan luopumista. Intian OPKOn työntekijä kertoi sikäläisten opiskelijoiden laittavan rahaa evankeliumin työhön jättämällä silloin tällöin lounaan väliin tai kävelemällä bussimatkan. Eräs tähän malliin kasvanut opiskelija tahtoi hyvin palkattuun työhön päästyään antaa tuloistaan paljon yli 10% Jumalan valtakunnan hyväksi. Ehkä koet tällaisen antamisen ahdistavana ja vaativana. Uskon, että mainitut henkilöt itse iloitsevat saadessaan osallistua Jumalan työhön. Kristilliselle yhteisölle on valtavan arvokasta, jos sen keskuudessa on niitä, jotka iloitsevat antamisesta. Tunnet varmaan sellaisia ihmisiä, jotka mielellään auttavat ystävää hädässä, kokkaavat toisille rentoutuakseen tai keksivät innolla mukavia lahjoja. Ehkä emme ole osanneet arvostaa tällaisia ihmisiä, koska he eivät ole äänessä, eivät opeta eivätkä ehkä edes rukoile rukouspiirissä ääneen.

 

Luther sanoi Roomalaiskirjeen kommentaarissaan tähän tapaan: ”Tätä on olla Jumala; ei ottaa, vaan antaa.” Antaminen on osa Jumalan olemusta. Kolminaisuuden kesken kukin persoona antaa itsensä täydellisesti toinen toiselleen. Kristuksen työssä Jumala uhrasi kaikkensa meidän hyväksemme. Sinä omistat uskossa kaiken; taivaan ja maan. Mutta jos haluat tehdä muiden hyväksi jotain Jumalan olemuksesta kumpuavaa, voisitko harjoitella omastasi antamista?

Halvaantunut maailma


Itselläni kirkkovuodessa juuri alkanut paastonaika on lähtenyt käyntiin kouluvierailujen merkeissä. Viikon sisällä vierailen yhdeksällä nelosluokalla Kempeleessä. Olemme keskustelleet lasten kanssa Jeesuksen elämästä ja anteeksiantamuksesta. Raamatun kertomukset ovat lapsilla hyvin muistissa. Olemme lukeneet kertomuksen jossa Jeesus parantaa halvaantuneen (Mark. 2:1-12). Monelle lapselle se oli jo ennestään tuttu. Eräässä luokassa moni myös heräsi kertomaan omista halvaantuneista tai muutoin vakavasti sairaista sukulaisistaan. Miksi Jeesus kuitenkin ensin sanoo tuolle sairaalle, kuten meille kaikille: ”Sinun syntisi annetaan anteeksi”? Kyse ei ole siitä, että Jeesus ei välitä ruumiillisesta terveydestämme. Jeesus haluaa ensin porautua ongelmien alkulähteelle. Miksi tämä hyväksi luotu maailma on rikki? Miksi on pahuutta, kuolemaa, kipua ja sairautta? Siksi koska synti särkee.

 

Raamatun suuri kertomus selvittää, että maailmamme on hyvä (luominen), mutta se on rikki (lankeemus). Kun Jeesus antoi halvaantuneelle synnit anteeksi, hän julisti, että oli tullut korjaamaan rikkinäisen luomakunnan. Hän imi synnin itseensä ja meni rikki ristin päällä. Synti kulutettiin ristillä loppuun. Niinpä kolmantena päivänä aukesi kuoleman valtakunnan portti. Siitä tiedämme, ettei kuolema voi pidättää meitä Kristukseen liitettyjä. Mekin nousemme ruumiillisesti ylös viimeisenä päivänä. Silloin myös maailmaa rikkova pahuus ja ruumistamme runteleva sairaus ovat poissa. Tämä ylösnousemuksen todellisuus voi jo tässä ajassa läikähtää näkyviin seurakunnan keskellä, kun elämme jo nyt uuden elämän lahjoista.

Osana Kolminaisuuden keskustelua


Luukkaan evankeliumissa nostetaan usein esiin se, kuinka Jeesus rukoilee. Jeesuksen rukousyhteys saa sitten lopulta opetuslapset pyytämään, että hän opettaisi heitä rukoilemaan, ja olihan Johannes Kastajakin opettanut oppilaitaan rukoilemaan. Jeesus sitten vastaa tähän pyyntöön antamalla Isä meidän -rukouksen. Tiedämme, että Taivaan Isä on varsinaisesti Jeesuksen Isä. Näin Jeesus antaa meille siis oman rukouksensa. Hän antaa meille oikeuden omassa nimessään ja omassa persoonassaan lähestyä Isää. Tässä rukouksessa puolestaan Pyhä Henki on huokaustemme välittäjä. Niinpä rukous on astumista siihen keskusteluun ja kommunikaatioon, joka tapahtuu Kolminaisuuden sisällä. Tähän yhteyteen astumiseen meillä on jo kasteemme perusteella oikeus. Siinähän meidät on jo tehty Kolminaisuudesta osallisiksi.


Hienolla tavalla tämä rukouksen syvyys on nähtävissä seurakunnan yhteisessä jumalanpalveluksessa, joka kokonaisuutena on rukousta. Oikeastaan arjen rukous ja hartaus on jumalanpalveluksen mukaan ottamista viikon tapahtumiin. Olennainen osa rukouselämää on Raamatun lukeminen. Kun luemme Raamattua olemme jo kuulemassa Jumalan puhetta. Raamatun lukeminen rukoillen ei tarkoita vain sitä, että aluksi pyydämme Jumalaa avaamaan sanaansa. Se tarkoittaa myös lukemista rukouksen mielellä, sanan kuulostelemista, sen painautumista meihin, siinä lepäämistä ja sen ottamista matkaan. Voimme myös rukoilla Raamatun sanoin, sillä juuri niissä pyydämme oikeita asioita, niin joista sana itse puhuu.

Lisää artikkeleita...

Sivu 1 / 8

Palautelomake

Ota yhteyttä

Hämeentie 155 A 9
00560 Helsinki
(09) 612 9940
opko(at)opko.fi

Tue työtä: FI26 8318 6710 0053 04
Lisätiedot ja rahankeräyslupa


Liity jäseneksi

Veritas Forum

VIP

Ruttureppu.fi

ilosanomapiiri

viisikielinen.fi

Nuotta

IFES