Kajaani

Aktioraporttia Kajaanista

Tämänkertainen Kainuun OPKOn rukousrengaskirje koostuu pitkälti Kajaanissa 17.-19.3. järjestetyn aktion kuvauksesta. Ja tästä se lähtee:

 

Lue lisää...

Synti ja Herran pelko


Kirkkovuoden mukainen psalmiteksti viikolle 13 on psalmista 25: Herra, nimesi kunnian tähden anna anteeksi suuret syntini. Se, joka Herraa pelkää, oppii valitsemaan oikean tien. (j. 11-12).

 

Luulen, että meidän aikanamme länsimaissa on yhä vaikeampi ymmärtää tällaisia raamatunkohtia, joissa puhutaan synneistä ja Herran pelosta. Puhe synnistä kuulostaa korvissamme ihmisyyttä rajoittavalta. Jo sana itsessään tuntuu ahdasmieliseltä. Ajattelemme kenties, että sen avulla yritetään vain saada valtaa muihin ihmisiin. Kun sitten mainitaan Herran pelko, niin ollaan jo menty yksinkertaisesti liian pitkälle. Tuntuu, että nyt ihmisiä yritetään hallita pelon ja kauhun avulla kertomalla kaikki näkevästä Jumalasta.

 

Tällaiset ajatukset, joita itsessänikin tunnistan, ovat nähdäkseni suoraa seurausta siitä jumalakuvasta, joka on tullut länsimaissa vallitsevaksi. Meidän kulttuurissamme Jumalasta on tehty vanhuudenhöperö ja hyväntahtoinen heppu, jonka tarkoitus on vain hyväksyä elämämme asiat, jos niitä kovasti haluamme.

 

Mutta Raamatussa ei puhuta tällaisesta Jumalasta. Raamatussa Jumala todella välittää ihmisten elämästä. Raamatussa Jumala tahtoo, kuten aluksi lukemassani psalmissakin sanottiin, että oppisimme valitsemaan oikean tien. Jumalalle ei Raamatun lehdillä ole ihan sama, miten ihmiset itseään vahingoittavat, vaan hän tahtoo ohjata ihmisen ja koko luomakunnan oikeaan suuntaan, elämään sitä elämää, jota varten meidät  ja maailma on luotu. Siksi on myös sana synti. Se rikkoo meissä olevaa hyvää luomistyötä ja särkee Jumalan meille antamaa luomakuntaa.

 

Raamatussa Jumala ei myöskään ole voimaton höppänä, vaan kaikkivaltias ja voimallinen Luoja. Edesmenneen brittiläisen kirjallisuuden professorin C. S. Lewisin Narnia-kirjat ovat monille tuttuja. Narnian maailmassa on Jeesusta vastaava hahmo, joka on leijona, Aslan nimeltään. Eräässä kohden Narnian maailmaan päätyneet lapset kyselevät onko Aslan turvallinen, lapset kun eivät olleet Aslania vielä tavanneet. Paikalliset asukkaat toteavat suurin piirtein näin: Ei hän mikään kesy leijona ole, mutta hän on hyvä.

 

Tässä on mielestäni päästy myös Jumalan pelon ytimeen. Jumala ei ole mikään kesy kädeltä syövä olio. Hän on voimakas. Mutta hän on hyvä. Ja nyt juuri tulemme raamatullisen Jumalan olemuksen äärelle. Hän on voimallinen, jopa niin voimakas, että se saattaa pelottaa. Mutta hän on hyvä. Juuri sen tähden hän myös voi auttaa. Juuri sen tähden hän voi auttaa sinuakin oman ahdistuksesi keskellä. Ja hän on myös auttanut sinua pääsemään synnin kahleistasi, murtamalla ne ristin kuolemassa ja voitollisessa ylösnousemuksessa.

 

Herra, nimesi kunnian tähden anna anteeksi suuret syntini. Se, joka Herraa pelkää, oppii valitsemaan oikean tien.

(Aamuhartaus radio Kajauksessa 1.4.2011)

Rukousaiheita maaliskuulta

Taivaan Isä kiitämme
  • hienosti sujuneesta aktiosta,
  • kaikista ihmisistä, joita saimme kohdata kampuksilla, kouluilla ja kaupungilla,
  • että sinä välität meistä ja päästät meidät synneistämme.

Pyydämme

  • että aktio voisi kantaa hedelmää vielä jatkossakin,
  • lisää ihmisiä toimintaamme,
  • silmiä nähdä heikkoudessakin sinun mahdollisuutesi.

Tapahtukoon sinun tahtosi. Aamen

Aktiosuunnitelmia Kajaanissa

Kuulumisia Kainuun OPKOsta helmikuulta

Lue lisää...

Kristuksen kanssa ristiinnaulittu


Kuuluisassa Galatalaiskirjeen kohdassa Paavali julistaa olevansa Jeesuksen kanssa ristiinnaulittu (Gal. 2:15-21). Nykyaikaiselta lukijalta jää usein huomaamatta, että tekstiyhteydestä käy ilmi Paavalin kirjoittavan seurakunnalle jossa juutalaisten ja pakanoiden välinen suhde oli suuri kysymysmerkki. Pitikö pakanoiden tulla juutalaisiksi tullakseen kristityiksi? Tähän Paavali koko kirjeessään vastaa. Nytkin hän sanoo Vanhan testamentin lain aiheuttaneen kuoleman. Hän ei ole noudattanut lakia ja on siksi ansainnut kuoleman. Mutta nytpä Jeesus on astunut ristille Paavalin puolesta. Jeesuksessa myös Paavali on ristiinnaulittu

 

Mutta miten tämä liittyy juutalaisiin ja pakanoihin? Edellä Paavali on kertonut kuinka Pietari erotti itsensä pakanoista syödessään. Nyt Paavali sanoo, että koska Jeesuksessa laki on saanut, mitä se vaati, ei enää ole erotusta juutalaisen ja pakanan välillä. Efesolaiskirjeessään Paavali puhuu samasta asiasta. Jeesus on itsessään yhdistänyt juutalaiset ja pakanat. He ovat nyt yksi kirkko. Jeesus on nimittäin täyttänyt aikanaan Aabrahamille annetun tehtävän: tuoda siunaus kaikille maailman kansoille (1. Moos. 12). Nyt tuo siunaus on Jeesuksessa ja kaikki häneen kastetut ovat osallisia siunauksesta. Siksi juutalaisen ei tarvitse enää erottautua pakanasta. Kasteessa meidät on liitetty Jeesukseen ja siksi seurakunta on tarkoitettu toteuttamaan tässä ajassa Jeesuksen tekoja.

Lisää artikkeleita...

Sivu 6 / 14

Palautelomake

Ota yhteyttä

Hämeentie 155 A 9
00560 Helsinki
(09) 612 9940
opko(at)opko.fi

Tue työtä: FI26 8318 6710 0053 04
Lisätiedot ja rahankeräyslupa


Liity jäseneksi

Veritas Forum

VIP

Ruttureppu.fi

ilosanomapiiri

viisikielinen.fi

Nuotta

IFES