OPKOn vuosi 2016 – katso vuosikertomus ja tilinpäätös

OPKOn vuosikertomus ja tilinpäätös vuodelta 2016 on julkaistu. Lue alta vuosikertomuksen esipuhe ja tilinpäätöstiedot. Tästä voit lukea koko vuosikertomuksen.

Kaksi askelta eteen ja yksi taakse

Vuonna 2016 toteutimme missiotamme kertomalla Kristuksesta, opettamalla Raamattua, rakentamalla nuorten yhteisöjä ja varustamalla vastuunkantajia. Panostimme toimintavuonna mm. yhteistyön syventymiseen yli kieli-, kulttuuri- ja sukupolvirajojen vuositeemamme Yhdessä, tillsammans, together mukaisesti.

OPKOn alkuvuosi käynnistyi ristiriitaisissa tunnelmissa, olihan edellisen vuoden tilinpäätös vahvasti tappiollinen. Taloutemme ja toimintamme tervehdyttämiseksi leikkasimme toimintamenojamme ja jouduimme pienentämään työvoimakustannuksia päättämällä kuuden henkilön työsuhteen. Samalla tehostimme varainhankintaa muun muassa kehittämällä henkilökohtaisia rukous- ja kannatusrenkaita. Kannatuksen kasvu oli rohkaisevaa.

Raskaiden talousnäkymien rinnalla toiminnassa näkyi lupaavia merkkejä paremmasta huomisesta. Perusviikkotoimintamme oli vireää monilla paikkakunnilla. Tammikuun lopussa pidetty kolmikielinen Disciple16 oli suurin opiskelijatyömme valtakunnallinen tapahtuma vuosikausiin – paikalle saapui 250 opiskelijaa. Suurin valtakunnallinen tapahtuma oli ReStart Kuopiossa, joka sekin jatkoi kasvamistaan. Yksipäiväiseen minifestariin Kuopioon osallistui 600 nuorta. Lisätäksemme näkyvyyttämme yliopistoilla kutsuimme työntekijäpäiviemme vieraaksi iso-britannialaisen yliopistoevankelistan Michael Otsin. Hänen avustuksellaan kouluttauduimme järjestämään yliopistomissioita, joiden suunnittelut käynnistettiin välittömästi.

OPKOn työntekijät jatkoivat nuorten mentorointia, johon saimme valmennusta muun muassa työntekijäpäivillä ja paikallisyhdistyksille avoimessa webinaarissa. Mentoroinnin, jota kristillisessä kielenkäytössä kutsutaan myös opetuslapseuttamiseksi, tavoitteena oli nuoren yksilöllisen tuen lisäksi vastuunkantajien varustaminen. Kansainvälisen kumppanimme IFESin (International Fellowship of Evangelical Students) avustava aluesihteeri Tim Vickers koulutti työntekijöitämme valmistuvien opiskelijoiden mentorointi-ohjelman aloittamisesta.

Vuositeemamme mukaisesti panostimme kumppanuuksien syventymiseen. Opiskelija- ja koululaistyö tekivät lisääntyvässä määrin yhdessä suomenkielistä julistustyötä. OPKOn ystävät ry jatkoi koululais- ja opiskelijatyön tukemista muun muassa maaliskuussa pidetyn kirkkokonsertin merkeissä ja organisoimalla tukikeräyksen. OPKOn ystäväpyhässä ja Jussin Juhlissa Laajasalon kirkossa esiintyi yllätysvieraana muusikko Juha Tapio.

Yliopistoilla järjestimme kymmenen akateemista keskustelutilaisuutta eli Veritas Forumia. Ne tavoittivat yhteensä noin 700 opiskelijaa viidessä kaupungissa. Veritas Forum -toiminnan näkyvyys lisääntyi myös mediassa. Uutuutena olivat koordinaattorin juontamat Viikon Debatit Radio Deissä. Jatkoimme nettisivujen uudistamista. Suurimmat valtakunnalliset leirimme olivat koululaisten Raamattu- ja lähetysleiri Valon lapsena Vihdissä ja Kesäleiri Yhdessä Valkealassa.

Vaikka vuoteen 2016 mahtui taloudellisia haasteita ja kipeitä ratkaisuja pystymme lähtemään uuteen vuoteen rohkeina. Siksi lausunkin suuret kiitokset työntekijöillemme, vapaaehtoisille vastuunkantajille, sidosryhmillemme ja työmme tukijoille siitä, että kannoitte meitä vaikeiden vaiheiden yli kohti uusia seikkailuja.

”Vuoret väistykööt ja kukkulat horjukoot, mutta minun armoni ei sinusta väisty, eikä minun rauhanliittoni horju, sanoo Herra, sinun armahtajasi.” (Jes 54:10)

Jussi Miettinen
pääsihteeri

Tilinpäätös 2016

Vuoden 2016 tilinpäätös oli suuri kiitosaihe. Vuosi 2015 oli taloudellisesti todella vaikea, ja alijäämää kertyi -89 000 €. Haasteet jatkuivat pitkälti vuonna 2016. Lopulta kuitenkin taloustoimenpiteiden, henkilöstösäästöjen, testamentin ja lahjoitusten loppukirin myötä vuoden 2016 ylijäämäksi tuli 73 000 €. Näin ollen saimme lähes kurottua edellisen vuoden tappion.

Pääsimme siis lähtemään vuoteen 2017 ns. lähes puhtaalta pöydältä. Lisäsäästöjä YT-neuvotteluiden kautta toteutettuihin henkilöstösäästöihin ei tarvitse tällä hetkellä tehdä. Resurssipaineet ovat kuitenkin ennallaan: "Satoa on paljon, mutta sadonkorjaajia vähän. Pyytäkää siis Herraa, jolle sato kuuluu, lähettämään väkeä elonkorjuuseen." (Luuk. 10:2).

Taloutemme seisoo edelleen tukenne varassa. Sydämellisesti kiitoksia kaikille rukouksin, työpanoksellaan ja taloudellisesti mukana oleville!

Lue OPKOn vuosikertomus 2016

Lataa pdf-tiedosto